tisdag 19 april 2011

Symöte - veckan som gått

Under veckan som gått har jag nästan enbart virkat på de fina rutorna i Eme design som Maja på Husmorsskolan hade vänligheten att dela med sig av. Jag gör dem i Muskat från Drops och i nåt gammalt restgarn från M&K. Köpte mer ljusblått i söndags för det känns som det blir fint med mer blått. Tänker att jag fyller på efter hand som den växer så ser jag hur jag vill ha proportionerna!



I söndags var det också Stickfestival här i Kalmar! Det var workshops och stickåterförsäljare på plats. Många satt och fikade och handarbetade vid långbord i mitten. Jag kom dit med en väninna och vi stannade inte så länge. Vi prövade på nålbindning men jag kände att det är nog inget för mig. Kan bli väldigt fint dock, för den som har tålamod.

Då bilder saknas från dagen tyvärr så visar jag förklädet som jag sytt av en kökshandduk. Jag har fått av en släkting till min man. De är stora och har fransar längs kanterna och vackra bårder. Någon som vet vad man hade såna handdukar till förr? Bakdukar kanske.



En fick iallafall bli förkläde, med ficka och band av lite rester.


Annars har en av veckans höjdpunkter varit att leka kök med min dotter i hennes nya leksaks-spis med ugn. Hon lägger in allt möjligt i ugnen såklart men hon gillar den mycket. Syns så tydligt att hon är nöjd att ha något som gör att hon kan härma oss!
Vi har också lekt lite försiktigt med de allra sötaste små muggar jag köpte på Rörstrand center i Lidköping. De är ju från Ittala, serien Taika, och är meningen att det ska vara juldekorationer så de reades ut nu. Såg genast potentialen som dockmuggar! Underbara!


Det var min vecka det! Nu ska jag kolla runt på övriga bidrag, önskar trevlig kväll!

2 kommentarer:

  1. Hej, Alma!

    Vad roligt att se hur Eme-rutorna blir fler och fler! Jag har ockå åstadkommit ett par i veckan... Vilken vacker handduk du hade sytt förklädet av! Jag tror att den där typen av långa handdukar hängdes dubbelvikta och användes för att torka händer och ansikte? Alltså inte i köket - utan mer badrumsaktigt... Iaf berättade min svärmor det om ett par av den sorten som jag fick av henne.

    Åh, de där Ittala-muggarna är så fina. Vad roligt att använda dem som dockmuggar! Leksaksspisar är toppen! Min dotter lägger också in allt från Barbiedockor till kastruller;)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  2. Vilket fint förkläde. Jag tänkte också göra Eme rutor men har inte hunnit.

    SvaraRadera