lördag 16 juni 2012

Min trädgård!

Ljuvliga trädgård!

Jag skördar sallad och ruccola varje dag och rädisor är jag på andra omgången av. Spenat kan jag börja ta av snart.
Det är en extra stor lycka att det mesta verkar gå ganska bra i mina bäddar, särskilt som min första säsong med trädgård är lite extra utmaning med kyla och torka.... Jag har en del sniglar som kommer då och då och jag håller efter dem så gott det går medelst en sax.
Trädgården som jag har fått att förvalta hade som tur är redan en köksträdgård. Jordgubbar, hallon och vinbär finns och en stor yta som de haft potatis på. Jag har delat in den i lämpliga zoner för att ha bättre överblick som nybörjare jag är! Det finns växthus och en vinstock och några fruktträd så vi har fått mycket gratis vilket är helt underbart!

Jag har Lena Israelssons bok "Grönsaksodling" som är verkligen bra! Rekommenderas. Jag läste den varje kväll i februari och blev så himla taggad och fylld av självförtroende och det var så roligt att börja tillämpa kunskapen ute i landen när våren kom.


Jag är verkligen helt uppslukad av min nya hobby, och jag skulle kunna lägga hur mycket tid som helst i trädgården men det går ju inte. De kvällar då jag inte nattar min dotter så passar jag på och så på helgerna såklart.

Jag har redan lärt mig några saker:
1. Man behöver inte ha så bråttom att förså (men det kliade SÅ i mina fingrar i mars) och särskilt inte med gurka och squash. Det resulterade i utsättning av några av dessa i växthuset och att jag måste pollinera dem för att säkert få skörd - fast att lära sig pollinera dem var roligt i sig!!! Några plantor har stått på friland och frusit och de har också överlevt och börjat blomma!
2. Man måste vattna ganska mycket tidigt på försommaren om den är torr. Vinbärsburkarna fick ett kraftigt angrepp av bladlöss men det värsta är över nu och bären verkar bli fina ändå.
3. Så inte mangold från frö mellan försådda plantor av grönkål, de blir snabbt breda och skuggar ut mangolden...


 Vi har en vinstock som är minst 20 år gammal!
Just nu väntar vi på jordgubbarna!

1 kommentar:

  1. Wow, Alma! Vad otroligt fint ni verkar ha det! Vad härligt att få "rivstarta" i en sådan där underbar trädgård! och så bra det verkar gå för dig! Visst är det tur att det finns trädgårdsböcker där man kan läsa på i? Jag lär mig jätttemycket på det sättet - och så genom att prova och se vad som händer förstås...;)

    Vad odlar du i växthuset förresten? Jag har tomater, chili och baslika i mitt. Har börjat ganska blygsamt men kommer att utöka med några saker framöver. tror jag...

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera